Aké demokratické princípy a nástroje potrebuje slobodný občan?

 

sloboda

Aké pravidla hry potrebujú naši občania? Túto základnú otázka by si mal položiť každý občan, ktorý chce byť slobodný.

Nie je to zložitá otázka, s ktorou by sme sa mali obracať na právnikov, lebo tí nám ju vysvetlia zložito. Svet sa riadi jednoduchými kauzalitami. Zložito a nejednoznačne to vidia iba tí, čo nás chcú oklamať a presvedčiť o opaku.

Ak by sme žili sami iba so svojou rodinou na nejakom pustom ostrove, nepotrebovali by sme riešiť túto otázku.

Žijeme však v obci, ktorá je súčasťou vyššieho územného celku (VÚC) a tento je súčasťou Slovenska. Aby sme mohli byť slobodní, tak v týchto komunitách sa musia na to vytvoriť podmienky. A tieto podmienky sa vytvárajú pomocou demokratických princípov a nástrojov.

Sloboda je predovšetkým právo občana na výber – voľbu a jeho zodpovednosť za túto voľbu. Ak sa tohto práva a zodpovednosti občan zbaví, stáva sa figúrkou v rukách tých, na ktorých právo a zodpovednosť postúpil.

Aby sme mohli určiť, ktoré demokratické princípy a nástroje naša spoločnosť potrebuje, musíme vychádzať zo svojich skúseností a zo skúsenosti našich rodičov ich rodičov. Od Slovenského národného povstania občania prežili spoločenské zmeny, ako bol „Víťazný február 1948“, „Invázia vojsk Varšavskej zmluvy v auguste“ a „Nežná revolúcia v novembri 1989“.

Najprv v roku 1948 zneužila svoju moc komunistická strana, potom v roku 1968 prišla vlastizrada z radov vedenia komunistickej strany. Po Nežnej revolúcií to bola sabotáž zákonodarcov a ostatných ústavných činiteľov, rozdelenie občanov na nezmieriteľné tábory stúpencov parlamentných strán  a  rozkradnutie štátneho majetku. V roku 2004  vydanie Slovenska do područia cudzej moci.

Viď: http://seta.blog.pravda.sk/2014/03/05/slovensko-je-republika-alebo-protektorat/

Demokratické princípy a nástroje, ktorými sme sa riadili, to umožnili.

Preto by sme mali tieto demokratické princípy a nástroje ohodnotiť z pohľadu možnosti zneužitia moci zvolenými zástupcami a ústavnými činiteľmi.

Vývoj spoločnosti od SNP až dodnes som opísal v tomto článku:

http://seta.blog.pravda.sk/2014/03/09/70-rokov-boja-slovakov-za-slobodu/

Podrobnejšie som opísal vývoj od roku 1989 dodnes v tomto článku: http://www.bratislavalive.sk/clanky/domcek-z-kariet/

Ako funguje u nás demokracia som opísal v tomto článku:

http://seta.blog.pravda.sk/2014/07/12/pseudodemokracia/

Ako zneužili moc zákonodarcovia so opísal tu:

http://seta.blog.pravda.sk/2014/04/14/sabotaz-zakonodarcov/

Ako nefunguje náš právny štát som opísal tu:

http://seta.blog.pravda.sk/2014/05/16/pravna-istota-na-slovensku-alebo-zanik-republiky-a-demokracie/

Podľa môjho názoru, na to, aby sa zabránilo opätovnému zneužitiu moci, sabotáži a vlastizrade, Slovensko potrebuje najmä tieto základné demokratické princípy:

1 – Princíp suverenity občana (ľudu)

Štátna moc vychádza od občana a obce (komunity) v ktorej býva, ktorý ustanovuje, kontroluje a odvoláva výkonnú moc (starosta, župan a prezident), zastupiteľskú moc (zastupiteľstvo obce, kraja a republiky) a súdnu moc (kontrolóri na úrovni obce, kraja a republiky a prokurátori okresu kraja a republiky). Svoju vôľu vyjadrujú občania v slobodných priamych voľbách v jedno mandátových volebných obvodov. Ich prostredníctvom sa určuje, kto dostane imperatívny mandát vo výkonnej, zastupiteľskej a súdnej moci.

2 – Princíp deľby moci.

V horizontálnej rovine zákonodarná, výkonná a súdna moc musia byť od seba navzájom i oddelené a nezávislé.

Vo vertikálnej rovine deľba moci sa riadi princípom federalizmus, podľa ktorého právomoc sa deleguje zdola nahor. Tento systém posilňuje samosprávou obcí, miest a regiónov.

V našej parlamentnej demokracia sa všetka moc sústredila do rúk predsedu vládnej strany, preto potrebujeme prezidentský vládny systém, ktorý je založený na deľbe štátnej moci na zákonodarnú moc (legislatíva), výkonnú moc (exekutíva) a súdnu moc (jurisdikcia). Tieto zložky moci sú samostatné a nezávislé, ale popri tom sa aj navzájom kontrolujú. Je to preto, aby sa moc nesústredila len v jedných rukách a aby nebola zneužitá.

Zvláštnosť prezidentského systému je v tom, že všetky tri zdroje moci sú si rovnocenné, teda žiadny z nich nie je nadradený nad ostatnými, ako je tomu v prípade parlamentného systému, kde má najvyššiu moc parlament.

Zákonodarnú moc v prezidentskom systéme by mal predstavovať dvojkomorový parlament.

Výkonnú moc reprezentuje prezident, ktorý je nielen hlavou štátu, ale súčasne aj najvyšším predstaviteľom výkonnej moci – vlády.

Súdnu moc predstavuje najvyšší súd. Dáva záväzný výklad ústavy a kontroluje, či sú

nariadenia ostatných orgánov štátnej moci v súlade s ústavou.

3 – Princíp deľby práce

Tento princíp zaručuje, že správu veci verejných vykonávajú najlepší profesionáli a nie nominanti vládnych politických  strán. Princíp deľby práce zaručuje to, že občana môže rozhodovať o tých otázkach, ktorým rozumie. Napríklad, o tom ako sa majú naprávať zlomeniny, rozhodujú chirurgovia, nie mäsiari. Zaručuje tiež, že v spoločnosti o odborných otázkach rozhodujú tí, ktorí sú na to odborne zdatní. Napríklad o tom ako sa majú naprávať zlomeniny, rozhodujú chirurgovia a nie mäsiari. 

4 – Princíp nedotknuteľnosti ľudských práv a slobôd.

Tento princíp garantuje, že jednotlive zložky moci musia garantovať, aby boli zabezpečené ľudské práva a slobody každému občanovi spoločnosti.

5 – Princíp neutrality.

Od roku 1907 medzinárodne právo kodifikovalo právo štátu na neutralitu v čase medzinárodného ozbrojeného konfliktu. Toto právo môže využiť každý štát v záujme zachovania svojej bezpečnosti, podliehajúc súčasne určitým povinnostiam. Švajčiarsko je príkladom neutrality, ktorá je nemenná v čase vojny i mieru. Politická neutralita zaväzuje krajinu k dodržiavaniu troch princípov: aplikácie, kredity a efektívnosti.

Neutralita krajiny zabezpečuje nezávislosť zahraničnej politiky a bezpečnosti, slobodu obchodu, a stabilitu na medzinárodnej úrovni

Ako u nás fungujú niektoré demokratické nástroje som opísal v tomto článku:http://seta.blog.pravda.sk/2013/02/21/verejna-ochrankyna-prav/

Z uvedeného možno vyvodiť záver, že na Slovensko nefungujú demokratické nástroje a je nanajvýš potrebné, aby aktívni občania neboli rukojemníkmi pasívnych občanov pre stanovené kvórum. Potrebujeme mať funkčné aspoň tieto demokratické nástroje:

– slobodnú voľbu občianskych zástupcov do jednotlivých moci bez nutnosti ich angažovania sa v politickej strane a teda ich selekcii podľa politickej príslušnosti

imperatívny mandát podľa ktorého občania majú možnosť občanov odvolávať všetkých svojich zástupcov

ľudové veto , ktoré umožňuje občanom zamietnuť zákon, ktorý prijali ich zástupcovia v parlamente, zastupiteľstve obce, mesta a kraja

ľudovú iniciatívu, ktorá umožňuje občanom podať návrh na novú ústavnú alebo právnu normu a návrh na zmenu či odmietnutie existujúcej ústavnej alebo právnej normy

referendum , ktoré je priamym a záväzným rozhodnutím občanov o verejnej otázke

Čitatelia, ktorí chcú aktívne podporovať a presadzovať uvedené princípy a nástroje, môžu sa pridať k Občianskemu združeniu Priama demokracia.

http://www.priamademokracia.sk/

Tí čo sa chci v tom angažovať iba cez sociálnu sieť, môžu sa pridať do týchto skupín:

https://www.facebook.com/groups/Antitotalita/

https://www.facebook.com/groups/povstalci/

 

Od nežnej k mafiánskemu štátu

05.09.2019

Od „Nežnej revolúcie“ ubehlo takmer 30 rokov. To je dostatočné dlhý čas na zodpovedanie otázky, kde sa naša krajina od nežnej dostala. Menšina občanov, tí čo po nežnej profitovali a profitujú a tí čo o nežnej vedia iba z médií, nám tvrdia, že sme zvrchovanou, demokratickou a právnou krajinu. Nie všetci z tejto skupiny sú však presvedčený o tom, že sme [...]

Za slušné Slovensko

04.04.2018

Úkladné vražda mladého novinára a jeho priateľky otriasla Slovenskom. Zverejnené informácie z reportáži zavraždeného novinára odhalili pravú tvár nášho režimu, keď nepriamo v nich poukázal na náš skorumpovaný justičný systém a mafiánsku partokraciu. O našej veľkej korupcie svet vedel, pretože za rok 2016 Slovensko ohodnotil ako k druhú najskorumpovanejšiu krajine [...]

Prečo sme druhou najskorumpovanejšou krajinou celej Európy?

13.10.2017

Svetové ekonomické fórum zverejnilo svoj každoročný index korupcie, ako súčasť správy o globálnej konkurencieschopnosti. Podľa tohto indexu sme druhou najskorumpovanejšou krajinou celej Európe. Podrobnosti sú na tomto odkaze: http://finweb.hnonline.sk/ekonomika/834706-porovnali-sme-mieru-korupcie-v-europe-slovensko-dosiahlo-katastrofalny-vysledok Hlavným zdrojom korupcie je [...]

Peter Pellegrini

Pellegrini podpísal ďalšie obmedzenia štátnej podpory ubytovania Ukrajincov

06.12.2024 22:45

Predkladatelia odôvodňujú zmenu potrebou konsolidácie verejných financií.

Admiral Kulakov / Russia / Russko /

Kanada posilní spoluprácu s USA v Arktíde, odvoláva sa na hrozbu Ruska

06.12.2024 22:03

V 37-stranovom strategickom dokumente sa spomína ruská agresia, čínske ambície v regióne a účinky globálneho otepľovania.

Juraj Blanár / Sergej Lavrov /

Slovensko prejavilo záujem zapojiť sa do eurázijskej bezpečnostnej architektúry, tvrdí Lavrov. Rezort to poprel

06.12.2024 20:11

Ten Rusi predstavili na medzinárodnej konferencii v Minsku.

Nemecko / Polizei / Hranice / Kontroly /

Nemecká ministerka vnútra chce hraničné kontroly aj po marci 2025

06.12.2024 18:50

Nemecko od polovice septembra kvôli boju proti nelegálnej migrácii kontroluje hranice so všetkými svojimi susedmi.

Štefan Štefanides

Prepáčte že píšem blogy. Stranícky štát - ZLODEJŠTÁT ma k tomu donútil.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 99
Celková čítanosť: 1153585x
Priemerná čítanosť článkov: 11652x

Autor blogu